Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri

Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri
link : Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri

Baca juga


Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri

Baru Tingkatan 2, tetapi keupayaan seorang murid Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail, Johor ini sangat membanggakan apabila berjaya mencipta alat pengecas mudah alih (power bank) tanpa bantuan sesiapa.
Mohamed Arief Hariz dari SMK Sultan Ismail, Johor Bahru ini hanya mengambil masa satu jam untuk mencipta alat berkenaan dan tidak menyagka ianya membuahkan hasil lapor akhbar Harian Metro.

Idea tersebut tercetus apabila abang sulungnya, Mohamed Amir Hariz, 21, menyuarakan keinginan untuk membeli power bank yang baru.

"Alat tersebut bukan dicipta untuk projek sekolah tetapi inisiatif saya sendiri dan sebelum menciptanya, saya minta pandangan guru selain merujuk buku kejuruteraan.

"Kebetulan, bahan diperlukan seperti kotak terpakai, pengecas telefon bimbit di dalam kereta, suis, wayar, bateri sembilan voltan dan 'glue gun' ada di rumah jadi saya tidak perlu mengeluarkan modal untuk menciptanya.

"Selepas selesai, saya cuba alat itu pada telefon bimbit menggunakan kabel USB dan terkejut apabila ia berfungsi selepas cubaan kali pertama," katanya kepada pemberita Harian Metro.

Menurut Mohamed Arief, buat masa ini, alat itu boleh mengecas telefon bimbit untuk tempoh 30 minit.
Ihsan Twitter Mohamed Amir Hariz.
Ihsan Twitter Mohamed Amir Hariz.
Katanya, dia bercadang melakukan penambahbaikan bagi membolehkan alat itu berfungsi untuk tempoh lebih lama dan sempurna seperti yang ada di pasaran.

“Saya terkejut selepas video ciptaan saya itu tular di media sosial dan berterima kasih kepada mereka yang memberi idea.

“Memang ada perancangan untuk melakukan penambahbaikan antaranya dengan menambah lampu dan menukar kotak dengan alat lain yang lebih kukuh.

“Diharap, saya dapat merealisasikanya kerana siapa tahu, ia boleh dikomersialkan nanti dan menjadi impian saya untuk mencipta lebih banyak inovasi pada masa akan datang,” katanya.

Sementara itu, Mohamed Amir Hariz berkata, niatnya memuat naik video berkenaan (video ciptaan Mohamed Arief) adalah untuk berkongsi ciptaan adiknya dengan pengikut di Twitter.
Bagaimanapun, Mohamed Amir tidak menyangka perkongsian video itu mendapat perhatian dan reaksi positif daripada warganet.

“Saya ada suarakan keinginan untuk membeli power bank tetapi menangguhkannya kerana belum menerima gaji dan tak sangka, ia memberi idea untuk adik (gelaran untuk Mohamed Arief) mencipta alat berkenaan.

“Sebagai abang, sudah tentu saya kagum dengan kepintarannya mencipta alat itu kerana dia melakukannya sendiri tanpa bantuan sesiapa.

“Disebabkan itu, saya berkongsi gambar ciptaannya kelmarin sebelum memuat naik video di Twitter semalam bagi berkongsi dengan pengikut serta membuktikan alat berkenaan benar-benar berfungsi,” katanya yang juga graduan Diploma Komunikasi dan Pengajian Media Universiti Teknologi Mara (UiTM) Lendu, Melaka.

Setakat jam 7 malam ini, video ciptaan Mohamed Arief sudah mencapai 35,100 tontonan, manakala gambar dimuat naik pula mendapat lebih 7,600 ulang ciap dan 6,400 tanda suka.


Demikianlah Artikel Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri

Sekianlah artikel Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Murid Tingkatan 2 cipta "power bank" sendiri dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2019/07/murid-tingkatan-2-cipta-power-bank.html

Subscribe to receive free email updates: