Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah

Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah
link : Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah

Baca juga


Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah

Imej via Media Sosial
SHAH ALAM - Kementerian Pendidikan (KPM) masih menunggu laporan terperinci daripada Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Sabah berhubung kes bekas pelajar sebuah sekolah di Kota Belud yang memfailkan saman terhadap bekas gurunya atas dakwaan tidak masuk kelas selama tujuh bulan.

Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching berkata, sekiranya dakwaan remaja perempuan berusia 18 tahun itu benar, ia adalah satu perkara yang sangat mengecewakan.
"Kalau memang aduan telah dibuat tetapi perhatian sewajarnya tidak diberi terhadap aduan tersebut jadi saya rasa kita perlu semak bahagian mana, jika ada kesilapan atau kesalahan," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Wisma Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP) Selangor di Seksyen 7 di sini, hari ini.

Turut hadir Presiden NUTP Kebangsaan Kamarozaman Abd. Razak dan Pengerusi NUTP Selangor Abu Bakar Semaat.

Nafirah Siman, 18, bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taun Gusi memfailkan saman itu terhadap Jainal Jamran yang didakwa tidak masuk kelas selama tujuh bulan pada 2015, ketika remaja perempuan itu berada di tingkatan empat.

Saman yang difailkan pada 16 Okt lepas, turut menamakan pengetua sekolah berkenaan, Suid Hanapi, pegawai pendidikan daerah Kota Belud, pengarah Jabatan Pendidikan Sabah, KPM dan kerajaan sebagai defendan-defendan.

Dalam samannya, Nafirah antara lain mendakwa Jainal tidak hadir mengajar dari Februari hingga Oktober 2015, kecuali pada satu minggu ketika pegawai dari KPM melawat sekolah berkenaan.

Remaja perempuan itu turut mendakwa walaupun beberapa aduan telah dibuat tetapi tiada tindakan diambil selain mendakwa pengetua menutup kes tersebut dengan memalsukan kedatangan yang hanya menunjukkan Jainal tidak hadir selama dua bulan.

Dalam pada itu, Teo mengakui bahawa KPM berdepan masalah kekurangan guru di kawasan bandar dan luar bandar, di mana untuk sekolah rendah sahaja kira-kira 4,000 guru diperlukan.

Justeru untuk penyelesaian tempoh masa terdekat ini, katanya, KPM memutuskan bahawa semua bakal guru yang menerima ijazah pada tahun ini akan ditempatkan di sekolah untuk sesi 2019 dan jika masih ada kekosongan, guru interim akan dilantik bagi memastikan pengajaran dan pembelajaran (PdP) tidak terganggu.

"Cabaran yang kita hadapi adalah untuk satu batch (guru) perlu tunggu lima tahun, maksudnya bakal guru yang graduate pada tahun ini sebenarnya mereka masuk institusi pengajian tinggi lima tahun lepas, jadi kita perlu ada unjuran lebih tepat untuk memastikan bakal guru yang kita latih adalah seiring atau sepadan dengan kekosongan atau guru-guru yang akan bersara.

"Isu kekurangan guru sudah berlaku sejak berpuluh tahun lalu, namun, sehingga kini masih tiada penyelesaian. Oleh sebab itu kita juga berhasrat untuk panggil semua bahagian berkenaan bermesyuarat supaya kita boleh lihat masalah ini daripada semua aspek supaya kita ada pendekatan terbaik untuk tempoh masa panjang bagi atasi isu ini," katanya. - Bernama

loading...


Demikianlah Artikel Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah

Sekianlah artikel Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Murid saman guru, KPM tunggu laporan JPN Sabah dengan alamat link http://kabarberitamalay.blogspot.com/2018/10/murid-saman-guru-kpm-tunggu-laporan-jpn.html

Subscribe to receive free email updates: