Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK

Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK
link : Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK

Baca juga


Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK

Penyediaan Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran merupakan nilai tambah dalam memastikan sistem pengurusan sekolah terutamanberkaitan dengan kurikulum mata pelajaran diurus tadbir dengan cekap dan berkesan. Justeru, usaha ini juga dapat mendorong pengurusan panitia mata pelajaran sentiasa berada pada landasan yang betul dan mematuhi piawaian yang telah ditetapkan.

Jemaah Nazir mengharapkan agar warga pendidik khususnya barisan hadapan pengurusan sekolah dapat memanfaatkan buku ini dalam menjayakan transformasi pendidikan negara seterusnya meningkatkan kualiti kemenjadian murid.

Objektif penyediaan Buku Panduan Pengurusan Mata PelajaranPendidikan Jasmani dan Pendidikan  Kesihatan (PJPK) adalah seperti berikut:

i. Membolehkan pengetua/guru besar mengetahui peranannya sebagai pemimpin kurikulum yang professional (SKPMg2: Standard 1, 2, dan 3).
ii. Sebagai garis panduan untuk memudahkan Pengetua dan Guru Besar (PGB) menjalankan penyeliaan dan pemantauan dalam bidang pengurusan
dan proses pembelajaran dan pengajaran PJPK dengan berkesan (SPI. KPM BIL. 8/2016: Kurikulum Standard Sekolah Rendah (Semakan 2017) Secara
Secara Berperingkat-peringkat Mulai Tahun 2017 dan SPI. KPM BIL. 9/2016: Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah Secara Berperingkatperingkat Mulai Tahun 2017.
iii. Membolehkan Ketua Panitia PJPK mengurus dan mentadbir panitia dengan berkesan (SPI. BIL. 4/1986: Pengurusan Panitia Mata Pelajaran).
iv. Membolehkan guru PJPK mengurus dan melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran dengan lebih terancang dan berkesan (SKPMg2: Standard 4).
v. Membantu guru bukan opsyen PJPK memahami matlamat, objektif, pengurusan, pengelolaan dan strategi pengajaran mata pelajaran PJPK.
vi. Memberi garis panduan kepada pihak sekolah dalam melaksanakan pengurusan Ujian SEGAK (SPI. BIL. 2/2016: Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Di Malaysia).
vii. Mencetuskan idea kepada pihak pengurusan sekolah, ketua panitia dan guru yang mengajar mata pelajaran PJPK tentang cara meningkatkan penguasaan dan prestasi PJPK di Sekolah (SPI. BIL. 1/2014: Pentaksiran Berasaskan Sekolah).
viii. Memberi panduan aspek keselamatan dalam pengurusan mata pelajaran PJPK untuk meningkatkan tahap keselamatan sebelum, semasa dan selepas melaksanakan aktiviti PJPK. (SPI. Bil 5/2016 : Panduan Keselamatan Semasa Pengajaran Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam Dan Di Luar Kawasan Sekolah.

Buku Pengurusan Mata Pelajara PJPK boleh dimuat naik di laman web KPM atau klik sahaja di SINI

Berikut adalah petikan beberapa mukasurat daripada buku panduan tersebut.


Demikianlah Artikel Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK

Sekianlah artikel Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Muat Turun Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran - PJPK dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2020/01/muat-turun-buku-panduan-pengurusan-mata_6.html

Subscribe to receive free email updates: