Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM

Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM
link : Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM

Baca juga


Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM

Satu surat dikeluarkan oleh Sektor Operasi Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bertarikh 13 Januari 2020 memaklumkan bahawa penyertaan masyarakat muslim dalam perayaan Pesta Ponggal adalah haram terutamanya upacara memasak nasi susu.

Ini berdasarkan keputusan Mesyuarat Panel Pakar Syariah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) kali ke 100 yang telah bersidang pada 8 dan 9 April yang membincangkan perkara berkaitan Hukum Muslim Menyertai Pesta Ponggal.

Namun begitu, jika terdapat muslim yang terpaksa hadir ke pesta berkenaan, beberapa garis panduan perlu dipatuhi:
1. Tidak memakai apa jua pakaian khas yang merujuk kepada perlambangan agama seperti pakaian sami Hindu.
2. Tidak memakai apa jua peralatan yang memiliki simbol khas agama lain seperti memakai rantai, membuat tanda keagamaan di dahi dan memakai kalungan bunga
3. Tidak terlibat dengan apa jua ritual yang dilakukan dalam apa jua bentuk dan keadaan sekalipun
4. Tidak memasuki rumah ibadat mereka ketika mana upacara ritual agama sedang berlangsung.
5. Harus mengucapkan selamat kepada rakan dan jiran tanpa niat membelakangkan agama Islam.
Oleh yang demikian, pihak sekolah dipohon ambil tindakan sewajarnya jika pesta ini dilaksanakan di sekolah dan melibatkan murid-murid yang beragama Islam. Patuhi garis panduan agar perjalanan aktiviti tidak melanggar adab dan tuntutan agama masing-masing.


Demikianlah Artikel Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM

Sekianlah artikel Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal di Sekolah - KPM dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2020/01/garis-panduan-murid-islam-sertai-pesta.html

Subscribe to receive free email updates: