JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad

JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad
link : JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad

Baca juga


JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad

KANGAR 28 Sept. - Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tidak menggalakkan ibu bapa mendaftarkan anak mereka dengan nama terlalu panjang selain memberikan nama yang membawa maksud tidak baik.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JPN, Jasri Kasim berkata, untuk itu, pihaknya telah menetapkan nama yang ingin didaftarkan untuk anak-anak tidak melebihi 80 aksara atau huruf.
Katanya, setakat ini, nama paling panjang yang direkodkan oleh pihaknya ialah melibatkan penggunaan 78 aksara.

“Kita mengakui trend ibu bapa hari ini memberi nama yang panjang kepada anak-anak. Kita sentiasa memberi panduan dalam soal ini dan juga tidak menggalakkan pemohon memberi nama yang membawa maksud tidak baik.

“Pada masa ini, kita tetapkan nama pemohon termasuk nama bapa tidak melebihi 80 aksara. Kadang-kala kasihan kepada anak-anak yang nama panjang, setiap kali peperiksaan, orang lain sudah menjawab beberapa soalan, kita masih belum habis menulis nama,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas program Kembara Mobile JPN 2018 peringkat negeri ini di Kampung Behor Masjid dan Kampung Bumbung Lima, Arau, di sini hari ini.

Pada program tersebut, JPN menyerahkan sijil kewarganegaraan kepada seorang wanita, Munirah Tehpooyoo selepas dia memenuhi syarat menjadi warga negara ini selain membantu seorang warga emas memperbaharui kad pengenalan.

Sementara itu, mengulas mengenai program Kembara Mobile JPN, Jasri berkata, program tersebut yang dilancarkan awal bulan lalu akan menjelajah seluruh negara.

“Program ini memberi tumpuan khususnya kepada golongan orang kurang upaya (OKU), warga emas dan mereka yang terlantar berurusan, dengan JPN sendiri yang akan mengunjungi rumah golongan berkenaan,” katanya.

Sumber- UTUSAN ONLINE

loading...


Demikianlah Artikel JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad

Sekianlah artikel JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel JPN buat ketetapan daftar nama anak baru lahir tidak lebih 80 abjad dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2018/09/jpn-buat-ketetapan-daftar-nama-anak.html

Subscribe to receive free email updates: