Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM

Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM
link : Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM

Baca juga


Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM

Imej hiasan via Majalah Pendidik
KUALA LUMPUR 27 Sept. - Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Pendidikan Awal Kanak-kanak (PAKK) yang tidak pernah mendapat panggilan temuduga sejak enam tahun lalu terpaksa mencuba apa sahaja pekerjaan demi menampung hidup.

Walaupun mempunyai kelulusan tahap ijazah sarjana muda dan terpaksa pula menanggung beban hutang Perbada­nan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), graduan terpaksa melupakan gaji yang se­timpal dengan kelulusan dan menerima apa sahaja bayaran gaji yang ditawarkan.
Seorang graduan, Mohd. Amzar Mohd. Yusoff, 28, mendakwa, permohonan kerja­nya sering ditolak kerana majikan khuatir dia akan me­ninggalkan pekerjaan apabila men­dapat panggilan sebagai guru PAKK.

Namun realitinya, sejak menamatkan pengajian pada Februa­ri 2015, dia tidak pernah dipanggil untuk temuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP), menyebabkannya terpaksa me­ngalah dan memohon pekerjaan menggunakan kelulusan Sijil Pe­lajaran Malaysia (SPM).

Dia kini bekerja sebagai pekerja sambilan di sebuah perpusta­kaan di Perlis dengan gaji bersih maksimum RM1,050 sebulan iaitu gaji minimum di Malaysia.

“Saya harap kerajaan buka mata. Kami belajar sama sahaja seperti pelajar ISMP lain, tapi kenapa kelayakan kami seolah-olah tidak diiktiraf?

“Kami tidak mahu terus hidup dengan hutang PTPTN. Kalau boleh, kami nak juga bayar PTPTN hasil wang daripada pekerjaan dalam bidang yang kami belajar. Kami pinjam pun kerana mahu bergelar pendidik,” luah­nya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Seorang lagi graduan, Razimah Ismail, 29, pula berjaya menjadi guru di sebuah taman didikan kanak-kanak (tadika) swasta, namun ditawarkan gaji yang jauh lebih rendah berbanding sepatutnya.

Katanya, mempunyai ijazah dalam bidang PAKK menyebabkannya sering ditolak ketika memohon pekerjaan sebagai guru ganti di sekolah, selain majikan tidak yakin apabila menge­tahui dirinya pemegang ISMP.

“Saya tidak boleh minta gaji tinggi, jadi terpaksa terima walaupun gaji rendah. Saya perlu bekerja demi kelangsungan hi­dup. Untuk tambah pendapatan, saya mengajar tuisyen secara separuh masa pada hujung minggu,” katanya.

Sumber: Utusan Online

loading...


Demikianlah Artikel Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM

Sekianlah artikel Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Graduan prasekolah, kelulusan ijazah, gaji SPM dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2018/09/graduan-prasekolah-kelulusan-ijazah.html

Subscribe to receive free email updates: