Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang

Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang
link : Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang

Baca juga


Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang

KUALA LUMPUR: Penerimaan dan pemahaman guru antara punca 169 buah sekolah berada di bawah tahap baik dan cemerlang hasil pemeriksaan penarafan amalan terbaik Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk P. Kamalanathan berkata statistik itu mewakili 60 peratus daripada 282 buah sekolah rendah dan menengah yang dinilai oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti.

"Dalam 282 sekolah hanya 40 peratus sekolah ini telah mencapai tahap baik dan cemerlang sementara 60 peratus sekolah masih ada masalah (berada di bawah tahap baik).

"Hasil penilaian mendapati, masalah ini berpunca daripada penerimaan dan pemahaman guru-guru dan proses ini (menambah baik) sedang berlangsung sekarang. Guru-guru sedang dilatih, bukan sahaja melalui Kementerian Pendidikan malah melalui tenaga pengajar," katanya pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Tambah Kamalanathan, para guru yang telah dilatih dan dapat memahami budaya KBAT akan menjadi duta kementerian untuk memaklumkan kepada guru-guru lain serta cara untuk mengaplikasikannya.

Bagaimanapun katanya, para guru dari sekolah berkenaan juga sedang dibimbing menerusi ini inisiatif SIP+ dan SISC+.

Sementara itu, penilaian pelaksanaan KBAT dalam pentaksiran hanya dapat dilaksanakan sebaik sahaja analisis keputusan UPSR tahun 2017 diperoleh dengan membandingkan pencapaian calon berdasaran pertimbangan terhadap kualiti, ketekalan, ketepatan, keadilan dan bukannya membuat perbandingan dengan keputusan UPSR tahun lalu.

Jelasnya, keputusan dan prestasi UPSR tahun 2016 tidak boleh dijadikan perbandingan dengan keputusan UPSR bagi tahun-tahun sebelumnya kerana format serta instrument yang digunakan adalah berdasarkan kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).

Sumber: Astro Awani

loading...


Demikianlah Artikel Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang

Sekianlah artikel Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kefahaman KBAT guru punca 169 sekolah ditahap baik & cemerlang dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2017/11/kefahaman-kbat-guru-punca-169-sekolah.html

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :