10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid

10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid - Hallo sahabat Berita Malay, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul 10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel apa kabar Berita, Artikel berita hari ini, Artikel Berita jalanan, Artikel Berita Politik, Artikel Berita terkini, Artikel kabar Berita, Artikel kabar kabur, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : 10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid
link : 10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid

Baca juga


10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid

Gambar hiasan
Masih berbunyi-bunyi isu kantin sekolah ini di media sosial.
Perkara yang disebut-sebut bermula dari harga barangan di kantin hinggalah sikap pengusaha itu sendiri yang ghairah mengutip mengaut keuntungan.

Beberapa perkara dikongsikan melalui Grup Whatsapp termasuklah 'penganiayaan' halus oleh pengusaha kantin.
1. Murid dah bayar dengan duit besar, tapi tidak kembalikan duit baki. Murid berlalu pergi tanpa diberitahu. Dua-dua pihak rasa tidak bersalah.

2. Apabila murid bertanya harga, pelayan memberitahu, "dua, seringgit," sedangkan boleh diberitahu harga seunit "satu, lima puluh sen." Yang kasihannya, anak ini beli saja dua unit, sedangkan dia cuma perlukan satu.

3. Harga secawan (saiz kanak-kanak) air minuman sirap penuh adalah RM1, hampir menyamai harga segelas di luar untuk dewasa. Ini lagi sedih, anak ini cuma ada 50 sen di tangan. Maka, dapatlah dia separuh cawan. Tidak boleh saya bayangkan betapa tergamaknya anak-anak tidak berdosa diperdayakan.

4. Walaupun diketahui syarat sah pihak jual beli haruslah mumayz/baligh, namun situasi begini amat menyedihkan.

5. Satu lagi kes, bila ramai murid beratur ambil makanan, sampai di hujung barisan, ada makanan yang habis.

6. Ada kes lain, bila dah bunyi loceng, anak ini tak jadi makan. Ditinggalkan begitu saja, terus masuk kelas kelaparan. Sedih lagi T_T

7. Wahai ibu bapa, kita sajalah penyelamatnya. Mari kita budayakan semula amalan bekal makanan. Jika satu Malaysia ibu bapa sediakan bekal, alamat pengusaha kantin pun kena fikir cara lain untuk cari makan.

8. Ada sesetengah pengusaha yang melarang anak yang bawa bekal makan di kantin. Abaikan saja undang-undang ini. Bawah pokok pun tak mengapa. Kenangan terindah.

9. Anak-anak yatim lagi macam mana? Hai sayunya hati.

10. Cerita pasal makan ni, semua orang boleh sentap. Kita mak-mak, ayah-ayah ni makan sedap waktu tengahari, anak kita makan apa di sana?



jobs from my.neuvoo.com



Demikianlah Artikel 10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid

Sekianlah artikel 10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel 10 'penganiayaan halus' pengusaha kantin terhadap murid dengan alamat link https://kabarberitamalay.blogspot.com/2017/02/10-penganiayaan-halus-pengusaha-kantin.html

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :